Monday, October 13, 2008

ليلــــــة 25

ليلــــــة 25
...
...
قررنا اليوم أنا وأمي وصديقتي إيمان الذهاب لصلاة التهجد
في مسجد قطز بمصر الجديدة , كان الجو معتدلاً وإن مال للحرارة قليلاً
وكان منظر المأذنة المزينة بحبال الضوء الملون في السماء بديعاً
يدعو للتأمل والذكر والاستغفار .

كان صوت الأئمة الثلاثة أو الأربع على الأرجح الذين كانوا يتبادلون
الصلاة فيما بينهم ممتع جداً فكل إمام منهم بصوته الرائع وخشوعه الملحوظ
يدخلنا في حالة إيمانية خاصة جداً يصعب الخروج منها إلا بثورة كلاب عارمة
مثل التي كانت خارج المسجد والتي ظلت أكثر من عشر دقائق , ظننت من خلالها
أنهم قد أمسكو بلصوص وألتهموهم أو أنها خناقة على كلباية " لولو" مقطقطة
أو قضية تحرش , " لا لا " لا أظن الكلاب بهذه الآدمية أقصد الحيوانية ,
لكني أيقنت وقتها أنها ليست ليلة القدر .

ونحن في بداية الركعتين الثانيتين صعدت إلى الدور العلوي لأحضر
كرسياً لأمي كي تريح ظهرها من عناء الوقوف , وعندما نزلت كانوا قد بدؤا الصلاة
مما جعلني أصلي في طرف الصف بجوار فتاه في العشرين تقريباً من عمرها
معاقة ذهنياً لم تتوقف طوال الوقت عن الحركة والنظر يميناً ويساراً
والحديث مع المارة
لم أشعر بالشفقة كثيراً عليها فلها رب رحيم حكيم أراد لها ذلك المصير
ولكني شعرت أن الله قد أرسلها لي لأشكره تعالى على نعمة العقل ويالها من نعمة
نغفل عنها كثيراً فقد كنت غاضبة بعض الشيء اليوم لتأخر أشياء في عملي
كان عليُ إنجازها قبل منتصف رمضان , لم أشعر بدموعي وقتها إلا عندما
لاحظت التفات السيدات إلي في خلسة .
لا أعرف كيف نملك هذه النعمة فقط ونغضب ونعترض ونثور
ولا نشكر خالقنا ليل نهار ...أنستني هذه الفتاه بدورها كل الأدعية

التي كنت أذكر نفسي بها , وفقط استرسلت في الحمد .

وفي آخر ركعتين أخطأ الإمام في الركوع فركع بعضنا وسجد البعض الآخر
وإذا بالسيدة العجوز التي تصلي على الجانب الآخر مني تضرب كفاً على كف
ولا تفهم ما يحدث فكانت على وشك أن تتكلم وتسأل ,
وبعد أن سجد الإمام سجود السهو تعاود السؤال بيديها الاثنتين
وبعد انتهاء الصلاة على خير والحمد لله , فوجئت بوصلة كلام عالية عند السيدات
لفهم ما حدث وكأننا متجمعين على كافيه في وسط البلد الساعة 7 بالليل
لمشاهدة مباراة الأهلي والزمالك
ثم قامت بعض السيدات المتطوعات ( المتخصصات في الخناقات دول )
بالتصفيق الشديد والنظرات التهديدية للفت انتباههم واستنكار الصوت ,
بل أظنهن كن على وشك الضرب .
ولكن رغم كل أسباب تشتت الذهن التي تجمعت إلا أنها كانت ليلة رائعة
ودعاء أكثر روعة .


وكل سنة وأنتم طيبين
..



14 comments:

كفايـة طيبـة said...

فى حاجات كتير ضحكتنى بجد جدا

اولا انا طفشت من المسجد اللى جمبنا عشان طنط اللى بتسقف دي

بكرهها اوىىىىى بجد

وتقعد تزعق فى الناس اللى جايبة عيالها بطريقة كأنهم شغالين عندها ...
ممكن الطريقة تبقي احسن من كدة

وعجبتني جملة ان الكلاب ليست بهذه الادمية
موجعة اوى

سردك لليوم حلو اوى يادودو

بسيط وبليغ فى نفس الوقت :)


ربنا يكرمك يارب :)


Mona

doaa said...

ربنا يكرمك يا منى
أنا فرحانة انك متابعاني مع اني بقالي فترة مقصرة معاكم
بس انت أجدع مني
وحشتيني

Anonymous said...

انتي رائعةوستظلي رائعة ، انت مدونتك من أروع المدونات

doaa said...

أنا متشكرة جداً
جزاك الله خيراً
بس أنا متشرفتش مين حضرتك

Art said...

سلام توقفتي عن الكتابه ليه اعجبتني قصتك ودخلت جو معاها وكاني عشتها

doaa said...

عالمي أطفالي

أهلا بيكي أنا سعيدة جداً بزيارتك وياريت تتكرر

وسعيدة إن القصة عجبتك

وأنا هرجع قريب إن شاء الله تاني أكتب

ساعد نسرين الايمن said...

وصف رائع لليلية 25
يارب تكوني
ادركت ليلة القدر

doaa said...

ساعد نسرين الأيمن
شكرا لزيارتك أتمنى تتكرر
والله احنا بنحاول نقيم كل الليللي الفردية وربنا يكرمنا بالثواب

Mafrousa said...

طيب انا جيت ارد الزيارة
لاقيتكو لسه فى اجازة عيد
هوه انتوا حتفضلوا قافلين لبعد العيد الكبير ولا ايه؟؟؟؟؟
المهم انا جيت اقول شرفتونا و نورتونا
و عقبال الزيارة الجاية

doaa said...

وحدة مفروسة

أولا انت نورتيني بزيارتك وياريت متكونش آخر مرة
وأنا هرجع قريب إن شاء الله

حاجات جوايا said...

السلام عليكم
إزيك يا دودو اخبارك ايه ؟؟
شوفى يا دودو صحيح انا من بنات حواء .. بس بجد بجد الصلاة فى البيت أفضل كتير من الصلاة مع السيدات .. خصوصا اللى معاهم اطفال ورايحين جايين يجروا هنا وهناك .. بجد تشتيت جامد جدا .. وبما انى معايا طفل مبحبش اعمل اللى بكرهه من الناس وبقعد فى البيت عشان عالاقل مشيلش ذنب حد

كل رمضان .. وكل عيد وانتى طيبة يا جميل
منتظرين موضوعاتك الجديدة
وميرسى عالزيارة يا حبيبى

أجمل سلام وتحية

سالى

doaa said...

حاجات جوايا
نورتيني يا جميل , أنا كويسة الحمد لله
وانت طيبة وبخير يارب
رأيك سليم طبعاً جدا بس أنا مش متجوزة وبالتالي معنديش أولاد
ومش بصلي في المسجد في الأيام العادية
بس رمضان طبعاً جميل جداً في المسجد وليه جو تاني خالص
شكراً على الزيارة وفي انتظار متابعتك

Abd-Alrahman said...

دعاء
واضح انك ما كتبتيش جديد في مدونتك من زمان
بس احب اقولك وانتي طيبة
واحب اشكرك علي مرورك الجميل علي مدونتي المتواضعة الي نورتيها بكلماتك الهادية الجميلة

واحب ان زيارتك تتكرر تاني

احب اقولك ان طريقتك في الكتابة
جميلة جدا

وفقكي الله الي ما يحبه ويرضاه

doaa said...

عبد الرحمن

أنا فعلاً بقالي كتير مكتبتش حاجة
بس هرجع قريب إن شاء الله
شكراً لردك الجميل
أتمنى زيارتك تتكرر