Monday, February 16, 2009

أول سطـــر

" أول سطـــر "


















...
أذهب كل عام إلى معرض القاهرة الدولي للكتاب حتى وإن لم أشترى أية كتب وإن كان هذا من الصعب حدوثه .
ولكني أحاول التوقف عن هذا الهوس الكتابي الذي ينتابني بمجرد رؤيتي للكتب إلى أن أنتهي من قراءة كم الكتب المهول الذي أملكه .
ولكن هذا العام عزمت على الذهاب لأصدقائي الذين أقابلهم على صفحات الإنترنت فقط ...
مجموعة أول سطر الذين كانوا يحتفلون بتوقيع كتب لبعضهم
أجمل ما تراه في مجموعة أول سطر نبرة التعاون الذي تستشعرها منذ الدقيقة الأولى في التعامل معهم وصوت الحب الذي يجمع بينهم دائماً وهي من أهم أسباب نجاحهم بعد توفيق الله وعونه ومن ثم لمسة الإبداع الجليه لديهم .

سألت عن سراي كندا وذهبت أنا وأختي وكانت أمي تنتظرنا في الخارج , دخلت في ارتباك وخجل ولا أعرف من أين أبدأ ... رأيتها ... دعاء سمير

سلمت عليها وقبلتها ومازحتني في لطف ثم أهدت لي كتابها
قالت لي أمي أنها أسمتني اسمي على اسم طالبة كانت عندها في الفصل ولكني أسعد عندما أجد من هي تملك اسماً مثل اسمي بمثل هذه الأخلاق الرفيعة والقلب الحنون
شعرت حقاً أني أعرفها منذ عشرييييين سنة .. ما أنا تنظر في عينيها ذات النظرة الدافئة الباسمة التي تحاول قراءة القلوب إلا وتجد نفسك تود أن تفضفض بما في قلبك من آلام الماضي وتمسح دموعك على كتفها لتحتويك بحكمة وحنان وتزيل همك بابتسامة ساحرة وربتة حانية

سلمت على نانسي حبيب تلك الفراشة الرقيقة تجلس وتبتسم في وداعة وتكتب لي إلى الجميلة دعاء وبوجه بشوش وروح خفيفة الظل أطلت سحر غريب وقالت لي أنها في انتظار صدور كتابي الأول ثم قالت: قوليلي رأيك في الكتاب وفي الفرسة اللى أنا فيها أدهشتني فكرة كتابها "حماتي ملاك" وكيف صارت الأمور بينها وبين زوجها بعد صدوره

وفي اتجاهي لمحمد هشام عبيه كان حسام مصطفى يقف بهدوء ورزانة ولأن أدبه أخجلني من أن أتناول كتابه من أمامه وأطلب منه التوقيع ,, أنظر إليه في صمت وأسأل نفسي : (هو ولا مش هو ؟ هو نفس الصورة اللى على النت تقريبا ولابس نظارة) ولكن وقوفه ثابتاً ينظر لي جعلني أبدو كالبلهاء كالطفل المتردد ولم أكلمه .

أما عن محمد هشام عبيه الذي أعشق خفة دمه في كتاباته وقع لي على كتابيه وهو يشكر حضوري ويصفني بالموهوبة
وبفرحة حقيقية وترحيب مهيب سلموا علي وتم التقاط صورة لنا جميعاً
...
..

19 comments:

TNT said...

yeah, you're right

romansy said...

كم منا تمنى ان يكون مكانك يقابل من ارتاحت لهم القلوب
وتهنئهم وتبقى بجوارهم

doaa said...

tonito

u r welcome

doaa said...

romansy

آه والله يارومنسي اليوم كان جميل جداً
والمجموعة أكتر من رائعة
بجد اتبسطت قوي

كفايـة طيبـة said...

هم مين دول يادعاء؟
معلش اعذرى جهلى
مدونين يعني
ولو مدونين طيب ماتوريني مدوناتهم عشان اتفرج

doaa said...

كفاية طيبة

دول كتاب قبل ما يكونوا مدونين
بس ماشاء الله عليهم وليهم الكتب ده
مدوناتهم هي
دعاء سمير - كروان
حسام مصطفى - فضفضات
محمد عبية - من نفسي
سحر غريب - حماتي ملاك
وتقريبا كده نانسي حبيب ملهاش مدونة

تامر حسين said...

بجد كان نفسي اشارك في القراءه في الكتب دي بس مع الاسف وقتي مش ملكي
تحياتي وتقبلي مروري

doaa said...

تامر حسين

أكيد لو قريتهم هتستمتع
شكراً على الزيارة

اقصوصه said...

كنت في مصر يوم بدا معرض الكتاب

بس للاسف ما قدرت اروح

احب وايد الكتب

خير انايس في الانام كتاب :)

Nostalgia said...

يا حظكم :(
عندكم معرض كتاب..

doaa said...

أقصوصة

بجد من أجمل المعارض اللى بتتعمل خلال السنة
إن شاء الله تحضريه السنة الجاية

doaa said...

منى

وحشتيني

Anonymous said...

زوي مدونتي حتي نستفيد من خبراتكم

Doaa Samir said...

ربنا يخليكِ يا دعاء يا رب.. مش عارفة أقول لك ايه على الكلام الكبير ده!! بس إنتِ متأكدة إن الناس اللي بتتكلمي عليهم هم احنا؟!
((:
ده بس من ذوقك وكرمك
(:

doaa said...

قيس بن الملوح

إن شاء الله هزور مدونتك

doaa said...

Doaa Samir

أولاً انت نورتيني بجد عشان ده أول زيارة ليكي

ثانياً بجد أنا معرفتش أوصف كويس شعوري بيكم يومها

ربنا يكرمك يا حبيبتي

Unknown said...

العزيزة دعاء.. أنا عاقل ورزين؟؟.. ربنا يسامحك.. كده برده. ما علينا.. بس حقيقي كنت أتمنى اسلم على صاحبة المدونة الجميلة دي.. يا ريت المرة الجاية.. ما تبقيش تخافي مني.. أنا بطلت آكل مدونين بقالى كام أسبوع.. يعني الطريق أمان.

doaa said...

حسام مصطفى إبراهيم

والله كنت عارفة إنك هتستلمني تريأة
بس بجد كان نفسي أسلم عليك وإتكسفت
المرة الجاية إن شاء الله مش هفوت الفرصة

doaa said...

قيس بن الملوح

بإذن الله هزورها قريب