Thursday, February 5, 2009

إعتــذار وبدايـة جــديدة

" إعتــذار وبدايـة جــديدة "




بعد فترة من الغياب دامت على ما أظن أسبوعين ,,
وقرار متسرع في لحظة بدت لي أكثر سوءاً منعتني من الحديث
مع نفسي ومعكم ,, وبشفاه أصابها العطب لم أستطع غير أن أصمت
وأن أسير في ممر طويل من التفكير لا أرى آخره

أعتذر لمدونتي الحبيبة ,, لمدينتي التي اعتدتها واستوعبتني
وأعود لطريقي الذي يطول أحياناً ويقصر,
ويكون سهلاً واسعاً ويضيق وأتعثر فيه أوقات أخرى

أعتذر لنفسي التي قسوت عليها كثيراً في الأيام الماضية
أعتذر لكلماتي وأنفاسي التي لم أسمح لها بالانطلاق أو الرؤية

أعتذر لأصدقائي الذين لم أرد عليهم هنا أو في بريدي الالكتروني
وللقلوب الصادقة التي عرفتها هنا في الطريق
وأعدكم أني بإذن الله لن أرحل ثانية

قررت أن أعود منذ يومين فدخلت مدونة فارس بلا جواد

وجدته يودعنا ويعتزم الرحيل فحزنت لذلك

والأمس عرفت بوفاة المدون الفارس الملثم صاحب مدونة ثرثرة تحت المطر
فازداد حزني , ربما أنا لم ألتق به شخصياً أو هنا رغم أني كنت أتابعه
إلا أن جملته (بأنه لن يستطيع التعليق أو متابعة مدونات أصدقائه
بسبب برد شديد أصابه)
أوقفتني عن فعل أي شيء سوى البكاء
والاتصال بوالدته والدعاء له
حيرة من نوع ما وضعف معجز أقع فيه أنا أمام الفراق

واليوم ... اليوم أيضاً قد رزق أخي الكبير بمولود جديد سيكون
أخ ليوسف ومريم التوأم

ورغم مفارقات الحياه التي نقف أمامها بتعجب
عدت ... عدت أحمل باقة ورد لي ولكم
باقة ورد تحمل رجاء في الالتفاف حول قلوبنا
جئت أحمل قلب به شيء من الأمل في الاستمرار

في بتر المسافات في احتضان الأيادي بدفء وحنان
قلب به أمل في استشعار النور .. في بداية جديدة

25 comments:

kmt said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لا اجد ما اعلق به على كلماتك سوى
انه على الرغم من غدر الدنيا بنا على حين غفلة
الا انها دائما تحتوي على وقت لبداية جديده

تحياتي
الى للقاء

Anonymous said...

هى دى الدنيا و لو مكنتش كدة مش حتبقى دنيا

يوم ليكى و يوم عليكى
يوم مخنوقة و يوم فرحانة
يوم ناجحة و يوم فاشلة

و بعد كل ليل نهار و بعد كل صبر ثواب


حاولى تفرفشى نفسك دورى على حاجة تتمتعى بيها فوقى ...و إن شاء الله ترجعى زى الأول تانى

و مبروك على البيبى

كفايـة طيبـة said...

لما لقيت عنوان البوست الجديد بتاعك عندي تنفست الصعداء
قولت الحمدلله
جيت اقرا وخبر الفارس الملثم ده صدمني صدمة مايعلم بيها الا ربنا بجد
مبحلقة فى كلامك ومش عارفة اعمل حاجة

بصي انا مليش علاقات موطدة مع اى حد من المدونين
مش قافلة على نفسي بس هو الموضوع جه كدة .. انى مليش علاقة موثقة مع حد معين منهم
بس لما بعرف ان فى مدون اتوفى انا ببقي فى حالة مش طبيعية
كأنه مثلا كان معايا امبارح
بتأثر اكتر ما بسمع ان اى حد اتوفى حتى فى الدنيا كدة
بحس ان المدون ده اتعاملت معاه كتير بمجرد سماعى عن مدونته او قرائتي لمواضيعه
يمكن عشان حاسة انه كان بيعمل نفس الحاجة اللى انا بعملها
او كان بيدخل عالنت زينا كدة بردو
وكان عايش زيي بالضبط
شاب ..بيتكلم ..بيعلق ..بيرد على تعليقات...بيجيله برد ...
يمكن تعليقي ساذج او عبيط شوية
بس انا بجد تعبت اوى لما شوفت الخبر ده
وشكلى بهذى
كلامى هنا مجرد هذيان ماتاخديش عليه

بعيدا عن حالتى الكئيبة اللى حصلتلى دي
نورتى مدونتك تانى
ياريت مش تمشي عشان انتى عارفة اد ايه انا بحب اسلوبك
ومعظم الناس اللى بقت تيجي بقت تحب اسلوبك
مش تسيبيهم وتسيبيني تانى :)
والف مبرووك المولود الجديد
نفسي اعرف سميتوه ايه ؟؟

وطلب اخير بس

ممكن اخد وردة من دول ؟؟

مش تمشي تانى ياوحشة :)

كفايـة طيبـة said...

ياسلام على رغىى

معلش يابنتى التعليق خرج من ايدي خالص :D

Anonymous said...

welcome back

اقصوصه said...

مرح-با بعودتك

نورتي برجوعك عالم التدوين :)

doaa said...

kemet

أهلاً بيك في أول زيارة
نورتيني

doaa said...

أنا ودماغي

أنا الحمد لله بخير ومفرفشة قوي طول ما انت بتيجي تزوريني

doaa said...

كفاية طيبة

تعليقك مش ساذج ولا حاجة
أنا ساعات بفكر بنفس الطريقة
وبقعد أبص على الصور اللى حاططها
وأستغرب إن الشخص ده خلاص مش معانا في الدنيا

وإن شاء الله مش هسيبكم تاني

وبالنسبة للمولود تخيلي عايزين يسموه إيه ؟؟؟
مش هتصدقي
عمر , أكشن تالت مرة
هههههههههههههه
هم كانوا بيقول زياد
بس مش عارفة ليه حودنا على عمر تاني
بس لسه مستقروش

وبعدين انت خصوصاً ترغين ما شئت
شفت ما شئت ده
أصل ساعات بحن لأيام الدراسة
وحشتيني برده بشدة

doaa said...

Me

welcome beeki enty aw enta

doaa said...

أقصوصة

ربنا يخليكي يا حبيبتي
انت فين من زمان أكيد الإمتحانات
ربنا معاكي

Unknown said...

حمدا لله على السلامة.. إوعي تغيبي تاني.. صدقنيي .. الكلام .. ولو على سبيل الفضفضة.. بيريح.. عودا حميدا.. وشكرا علىلا زيارتك وتعليقك الجميل في مدونتي

Unknown said...

حمدا لله على السلامة.. إوعي تغيبي تاني.. صدقنيي .. الكلام .. ولو على سبيل الفضفضة.. بيريح.. عودا حميدا.. وشكرا علىلا زيارتك وتعليقك الجميل في مدونتي

doaa said...

حسام مصطفى إبراهيم

يا أ.حسام ده شرف ليا إني أعلق عندك

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

كنت متوقع انك مش هتطولي
:)

نورتي من جديد

قلب ينبض بالحب said...

هكذا الحياة لاتسير على وتيرة واحدة من فرح لحزن لملل حتى نتعرف حق التعرف ونعلم انها فانية لامحال كلمات تحمل الكثير من الحكمة والخبرة بالحياة

doaa said...

آلام وآمال

الحمد لله توقعد في محله

doaa said...

قلب تنبض بالحب

نورتيني يا جميل

هديـــل الـروح said...

لا تنسوا الدعاء لأختى الشهيده هديل وجميع شهداء بلدى ( عمرو ، إيمان ، هاجر ، مروه ،أحمد، أحمد)

doaa said...

الطبيبة الأديبة

ربنا يرحمهم يارب

Wish I were a Butterfly ... said...

حمدلله على سلامتك يا دعاء

أتمنى لك السعادة...و هي الدنيا كدة
مليئة بالمتناقضات طول الوقت

تحياتي

كفايـة طيبـة said...

فينك ياعم الحاج

يلا مستنية البوست الجديد

كفايـة طيبـة said...

عمر ايه ... عم مزهقوش

دانا كرهت اخويا

لو سميتوه عمر انا مش هزوركم تانى

هع هع

doaa said...

Wish I were a Butterfly

الله يسلمك يا حبيبتي

doaa said...

كفاية طيبة

فعلاً كفاية عمر كده ده الاسم زهق مننا
بيقولوا يمكن مازن أو زياد
بكره هقولك